Cum lucrează un freelancer de succes?

Oamenii mă întreabă des cum arată o zi de lucru a mea, dat fiind că lucrez de acasă și nu am birou, nu am colegi și nici șefi. Cum pot să mă organizez, de unde “vin” clienții, cum și ce lucrez, până la urmă? Să fii freelancer în România nu mai este o raritate, iar libertatea, uneori doar aparentă, care vine împreună cu acest stil de viață, intrigă tot mai mulți angajați. Dar cum e până la urmă? Oricine poate lucra independent?

Hai să vedem. Am făcut “un necesar” pentru a reuși să lucrezi ca freelancer. Ori le ai, ori le dobândești!

Trebuie să poți lucra independent (mai exact, singur)

Dacă nu știi să lucrezi singur, independent de alții, “să îți vezi de treaba ta” în cel mai bun sens al sintagmei, nu ai mari șanse să reușești în acest domeniu. “Singur” înseamnă să fii efectiv singur pentru că nu ai colegi, dar și “independent”, adică să nu ai nevoie constant de cineva care să te ajute în vreun fel în munca ta.

Te ridici de zeci de ori de pe scaun și îți cauți de lucru prin casă, în speranța că va veni inspirația la un moment dat? Nu știi ce să mai faci imediat după ce ai tăiat sarcinile de pe listă? Dacă răspunsul tău e “da”, trebuie să lucrezi la aceste aspecte. Când ești freelancer, nu vine nimeni să-ți dea de lucru, să te supravegheze, să îți corecteze munca sau să o facă în locul tău. Dacă nu poți lucra independent, nu poți fi freelancer.

Ca să poți lucra singur trebuie, mai întâi, să te simți bine singur, să îți placă să fii doar în compania ta și să nu simți nevoia de a fi permanent înconjurat de alți oameni. Bineînțeles, nu este indicat să fii tot timpul la tine acasă, să nu vorbești cu nimeni, să nu vezi pe nimeni. Poți lucra de la o cafenea, poți merge într-un hub, sau poți găsi altă variantă de a ieși din casă oricând îți dorești. Izolarea aduce cu sine stări negative și nu de asta ai nevoie.

Vezi și podcast-ul lui Robin Sharma de aici: “How to Be Comfortable Being Alone”. 

Trebuie să prioritizezi foarte mult și foarte bine

Când lucrezi de acasă, ai tendința, de fapt, să nu mai lucrezi deloc. Nici de acasă, nici din altă parte. 🙂 Cam ăsta e adevărul pentru că ești tentat să transformi timpul de lucru în timp liber căci, nu-i așa, tu ești stăpânul timpului tău.  

Păi, nu-i așa pentru că, dacă nu lucrezi, nu primești bani. La serviciu, muncești, nu muncești, la începutul lunii următoare îți intră salariul dar, ca freelancer, TOATE câștigurile sunt influențate de cantitatea de efort pe care o depui.

Aici intră în joc prioritizarea. Trebuie să ții evidența a ceea ce ai de făcut, să nu te pierzi în mulțimea de sarcini, să nu ajungi să renunți la tot atunci când ești copleșit. Din experiența mea, cel mai benefic este să faci dimineața toate activitățile grele, neplăcute sau plictisitoare și să scapi de ele. Desigur, nu este o metodă valabilă pentru toată lumea, dar merită încercată măcar din când în când.

Dacă ești femeie, nu este indicat să îți ocupi dimineața cu treburile din casă. Te cred că îți stau pe cap dar, dacă începi să speli, așezi, aspiri și calci, până la ora 12 vei fi deja obosită și fără niciun pic de energie. Cum să mai lucrezi eficient apoi? Toate treburile se pot face la finalul programului de lucru sau în momentele în care faci pauze. Sau de altcineva!

Este esențial să știi să îți dai de lucru

Legat de primul punct pe care l-am discutat, trebuie să poți căuta singur clienți, proiecte, medii în care să te promovezi. Ești tu cu tine, nu are cine să-ți asigure de lucru. Acesta e un prag în fața căruia mulți freelanceri renunță; aici apar auto-sabotările de genul: “nu există clienți, nu se caută ce ofer eu, toată lumea lucreză deja cu cineva, nu știu ce să mai fac, am încercat de toate și nu reușesc etc.”.

Ce faci atunci? Mai încerci o dată.

Așa înveți să fii perseverent, să fii creativ, să ai curaj. Tot așa vei descoperi că înveți foarte multe despre tine, despre limitele și limitările tale, despre atitudinea ta față de oameni, față de muncă, față de autorități; înveți despre cum se conduce un business (oricât de mic ar fi), cum se depășesc situațiile de criză, cum ajungi să ai rezultate bune. Pentru fiecare, este un proces mai ușor sau mai greu, dar toți cei care lucrează independent trec prin el.

Învață să primești critica, feedback-ul negativ și respingerile

Dacă iei totul personal, te închizi în tine, îți zici că toată lumea e împotriva ta, nimeni nu te înțelege și nu îți apreciază munca și valoarea, îți iei jucăriile și pleci – e bine să mai aștepți până să lucrezi pe cont propriu. O bună parte din timp te vei confrunta cu critica și respingerile potențialilor parteneri, clienți așa că, dacă nu îți poți gestiona emoțiile atunci când nu auzi ce ai fi vrut să auzi, e bine să faci ceva în acest sens.

Întreabă-te dacă te supraevaluezi

Dacă te regăsești într-un scenariu precum: “Îți lași egoul să te conducă și iei decizii din orgoliu; nu acccepți anumite proiecte pentru că tu ești prea bun pentru ele; refuzi clienți pentru că îi consideri sub nivelul tău; ești oricum prea bun pentru piață, pentru clienții care nu te apreciază; nu mai e nimeni ca tine.”, acest mod de gândire nu te va duce prea departe.

Adevărul este că foarte mulți freelanceri sunt excepționali în ceea ce fac și foarte mulți sunt mai buni decât tine (chiar dacă tu ești mai bun decât alții). Clienți mici și proiecte slabe nu prea există decât dacă evaluezi obiectiv și chiar constați că pierzi resurse lucrând acolo. În rest, un client mic va crește, un proiect mic are șanse să câștige teren oricând în fața altora.

Nu accepta proiecte care să te încurce, dar nu refuza oferte din orgoliu. Cântărește bine înainte.

Sau poate ai tendința să te subevaluezi

Pe de altă parte, e posibil să nu îți cunoști cu adevărat potențialul, să nu te cunoști pe tine, de fapt, și atunci nici să nu știi cum să te poziționezi pe piață. Nu îți apreciezi munca, “te vinzi ieftin”, accepți orice clienți și orice proiect pentru că ești foarte mulțumit că îi ai și pe aceia.

Vezi, nici așa nu e bine! Repet ce am spus mai sus: evaluează obiectiv fiecare proiect și mergi mai departe cu cele care îți cresc nivelul de energie, nu care te epuizează doar când te gândești la ele.

Informează-te cu privire la prețurile practicate, la serviciile pe care le poți oferi pentru o anumită sumă de bani; descoperă cât de eficient lucrezi și ce costuri ai tu. Nu e ușor să îți creezi oferta de preț dar merită să investeși timp pentru cercetare și realizarea ei căci, evident, din asta trăiești.

Și nu uita să te evaluezi corect pe tine, omul. Care este nivelul de încredere în tine, cât de mare e stima de sine și ce imagine ai despre tine? Valoarea pe care ți-o atribui ție, o vei atribui și muncii tale.

Îți trebuie un plan, o strategie de business și de promovare

Trebuie să știi ce oferi cu adevărat, să nu fii împărțit în multe proiecte complet diferite care îți risipesc atenția și energia; trebuie să să te concentrezi mai puțin pe lucruri mărunte și să acorzi importanță unei strategii pe termen lung. Dacă nu o faci tu, nu îți crește nimeni businessul.

Pe lângă toate acestea, evident, trebuie să fii foarte bun în domeniul tău, să te perfecționezi constant, să le oferi potențialilor clienți un motiv bun pentru a lucra cu tine.

 

Nu oricine se simte bine în postura de freelancer dar dacă simți că este pentru tine, încearcă!

Ofera, te rog, Like & Share daca ti-a placut articolul.
fb-share-icon0
Tweet 20
Written by
Adela Ionita

Salut! Sunt Adela Ioniță și sunt *Productivity Coach pentru vieți împlinite*, ceea ce înseamnă că ajut oamenii să oprească *procrastinarea* și să trăiască viața la timp.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.