Iar citam din intelepciunea geniului Apple? Da, pentru ca merita. Steve Jobs a lasat o mostenire antreprenoriala uriasa; din intreaga sa cariera putem extrage idei de produse, stiluri de munca, de viata si de conducere, citate motivationale, practic orice ne este folositor in business. Am ales 3 citate ale lui Steve Jobs referitoare la stilul de lucru al unui antreprenor, pe care vreau sa le dezbatem impreuna:
1. “Sunt convins ca mai mult de jumatate din ceea ce diferentiaza antreprenorii de succes de cei fara succes este perseverenta.”
Putini, foarte putini antreprenori ai lumii si-au construit afacerile pe idei geniale. Pentru ca ideile geniale sunt rare, ca si geniile. Acesti oameni de succes au pornit cu o idee buna, suficient de buna incat sa rezolve o problema a pietei, sa ajute un segment de public si sa asigure profit afacerii. Aceste idei ajung sa inspire incredere clientilor, furnizorilor, creditorilor, dar drumul antreprenorului este deseori marcat de respingeri, piedici, necunoastere si dezamagire.
Pentru invidiosi, oamenii de succes “au noroc”; realitatea este ca ei au rezultate foarte bune pentru ca sunt perseverenti. Oamenii de succes parcurg drumul antreprenorial cu ambitie si curaj, fiind constienti ca fara a depasi greutatile, nu pot atinge latura usoara si plina de impliniri a antreprenoriatului.
Antreprenorii de succes sunt gata sa munceasca in plus; sa porneasca de 100 de ori de la capat, facand lucrurile din ce in ce mai bine, bazat pe experienta trecuta, invatand din greseli si fructificand ce au facut bine pana atunci. Oamenii care vor sa reuseasca in viata cred in ei si in ideea lor, in ciuda neincrederii celorlalti. De la ei ai invatat ca vei avea succes atunci cand vei fi gata:
– sa muncesti mult si eficient;
– sa inlocuiesti Facebook si serialele de seara cu studiu si exercitiu;
– sa te tii de plan si sa te adaptezi schimbarilor;
– sa nu renunti pana nu iti atingi obiectivele;
– si apoi sa iti stabilesti altele, mai inalte, mai ambitioase.
2. “Lucrurile mele preferate nu costa bani. E limpede ca cea mai pretioasa resursa pe care o avem este timpul.”
De ce esti sau de ce vrei sa devii antreprenor: ca sa castigi bani, sau ca sa castigi timp?
Citeste si: Un antreprenor mai intai munceste, si apoi castiga bani
Un antreprenor de succes va lucra mereu dupa un plan, constient ca intai se rezolva lucrurile importante, apoi cele care suporta amanare, urmate de cele marunte. Ordinea pe care si-o impun ii ajuta sa lucreze cu spor (nu doar asa, de forma, cum ne transmitem noi la final de mail) si sa aiba mereu in vedere realizarea planului.
Pentru a castiga timp trebuie sa:
– termini ce ai inceput (cand reiei “de unde ai ramas” pierzi timp cu readaptarea la subiect);
– incerci sa termini un proiect inainte de deadline;
– faci lucrurile la timp, fara sa le amani pentru ca nu iti plac, sunt grele sau plictisitoare;
– faci lucrurile bine din prima;
– delegi acolo unde poti;
– lucrezi fara stres.
3. “Modelul meu de business sunt The Beatles”. Erau patru oameni care isi tineau reciproc partile negative sub control. Se completau unul pe celalalt, iar totalul era mai bun decat suma partilor. Asa vad eu businessul: lucrurile marete in business nu sunt niciodata facute de o persoana, ci de o echipa de oameni.”
Scapa de ideea ca le stii pe toate si ca poti face totul singura. Nu te subestima (niciodata!), dar nici nu iti atribui toate calitatile si competentele din lume, de dragul de a te mandri ca ai facut totul singura. Ce e mai important pentru tine? Sa te lauzi cu asa ceva sau sa construiesti un business mare, profitabil, care ar putea sa se sustina singur, prin oamenii tai, chiar si atunci cand tu ai fi in concediu?
Alege oameni care sa iti completeze abilitatile, care sa te ajute acolo unde tu nu ai competente si pe care te poti baza, ca si profesionisti. Un om capabil costa mult si nu ai buget pentru asta? Da, costa, dar merita. E ca atunci cand faci lucrurile bine din prima: nu trebuie sa revii asupra lor. Un om care trebuie verificat mereu sau caruia trebuie sa ii refaci munca este o pierdere pentru compania ta. Un profesionist lucreaza impecabil si, in timp ce el te degreveaza de respectivele sarcini, tu ai timp sa faci altceva.
Tine echipa unita si elimina din motivele de nemultumire si barfa, pentru a crea un mediu agreabil de lucru. Toti angajatii vor fi dornici sa vina la birou si sa munceasca bine (si azi) daca stiu ca ii asteapta o incapere frumos decorata; colegi fara frustrari, sefi modele de urmat. Este una din caile principale in atingerea rezultatelor bune in afaceri si un mod sigur de a-ti crea o imagine buna in mediul de business.