6 adevaruri despre antreprenoriat pe care le accepti cu greu

Sunt doua mari tabere in care te poti afla cand te gandesti sa iti deschizi o afacere:

  • Esti o persoana libera care nu poate fi inchisa intr-un birou, se descurca mai bine luand propriile decizii decat urmand indicatii, ai abilitati de leader, ideile iti vin una dupa alta si, daca nu le pui in practica, te consuma pe interior.
  • Te-ai saturat de sef, de firma, de mediul de corporatie, de ierarhii peste ierarhii care intarzie procesele. Te revolta serviciul pe care il ai, nu iti mai place nimic din ce faci si te uiti cu jind la alti oameni care lucreaza cu placere, care sunt in domeniul potrivit lor si vrei sa ai si tu asta. Ii apreciezi pe cei care si-au deschis o afacere (fie ea cat de mica) pentru care muncesc mai mult decat tine, dar cu rezultate mai bune. Sunt impacati cu deciziile luate, muncesc pentru ei, sunt mai fericiti. Si vrei si tu.

Oricare ar fi motivul tau (cele doua sunt doar cele mai des intalnite), ia-ti o pauza si respira inainte sa te arunci. Deciziile bune sunt cele luate cu capul limpede, nu plin de entuziasm/ revolta/ nervi/ frica/ nerabdare si alte emotii care iti fac inima sa sara din piept.

Se zice ca “antreprenoriatul nu este pentru toata lumea”. Asa o fi, nu stiu adevarul, dar stiu ca, in principiu, orice se poate invata. Dar poti invata numai daca ai motivele corecte. Din razbunare, revolta, frica, nervi nu prea ies lucruri frumoase si durabile. Aseaza-te putin cu ideile tale si ia-le pe rand. E timp. Nu trebuie sa iti dai demisia azi, nu e nevoie sa incepi o afacere maine. Gandeste-te bine la tine, la ce esti tu, la ce vrei sa faci si cine vrei sa devii. Nu te grabi. Mai bine iti iei sase luni, zece luni de gandire si analiza dar la finalul lor esti sigur ca stii ce ai de facut, decat sa iei decizii emotional pe care, dupa ce te linistesti, le regreti. Ce sunt 10 luni raportate la restul vietii tale?

Antreprenoriatul nu arata doar cum il vedem in interviurile din reviste, cu raspunsuri frumoase, poze cu zambet si haine elegante (era o sedinta foto, oricine arata asa cu un fotograf profesionist).

Intr-un interviu vei afla doar cateva lucruri, de regula despre succes. Despre esec, oamenii nu prea vorbesc. O parte dintre ei evita subiectul pentru ca e dureros, altora le este rusine sa recunoasca ce greseli au facut (desi acest segment este mic; un antreprenor isi asuma de regula esecul), iar altii sunt neimpresionati de propriile greseli pentru ca le considera firesti, parte din evolutie, iar ceva care este normal, banal, nu prea are de ce sa fie subiect de conversatie.

Ca sa afli adevarul despre antreprenioriat, de obicei trebuie sa “fii acolo”; live and learn.

Hai sa vedem cele 6 adevaruri mai putin placute despre antreprenoriat:

1. Ideea ta s-ar putea sa nu fie chiar asa de interesanta

Multe, prea multe persoane intarzie startul unei afaceri pentru ca asteapta sa le vina acea idee. Care, evident, nu vine. Pierd nopti, citesc articole (“2432 de idei pentru afacerea ideala”, “987 de idei pentru afaceri de nisa” – stii ce vreau sa spun). Asteapta sa apara o idee revolutionara, ceva ce nu s-a mai facut, original, al lor si numai al lor. E greu de gasit asa ceva; in principiu s-a cam facut tot si, daca nu esti inventator, sunt mici sansele sa “rupi piata”. Mai mult, lumea asta e imensa, multi oameni gandesc la fel, asa ca este foarte posibil ca undeva, intr-un alt apartament dintr-o alta tara, cineva sa faca (deja!) ce faci tu. So, chill. Alege ideea in care crezi si mergi cu ea la drum.

Apoi, cum spuneam mai sus, e posibil sa nu fie o idee atat de interesanta precum te astepti. Ce tu consideri genial, pentru piata poate parea inutil, urat, scump, banal. Se intampla. Aici intervine abilitatea antreprenorilor de a nu se descuraja usor, de a gasi in permanenta noi portite, de a nu renunta.

Oricum, daca ai cu adevarat o idee buna, te lovesti imediat de punctul urmator:

2. Orice idee buna pe care o ai are sanse sa fie copiata in secunda in care ai lansat-o

Mai ales ca toate businessurile sunt pe Internet. Aici totul se vede, totul se copiaza si nu prea ai cum sa impiedici asta. Followeri sunt peste tot si abia asteapta sa faca altii munca in locul lor, pentru ca ei sa o pescuiasca de dupa colt. E trist stiu, dar nu ii putem impiedica; se copiaza (pardon, fura) tot: modele de creatii handmade (inclusiv pozele cu watternark sunt gasite si pe alte siteuri), produse speciale pentru care echipe intregi au facut cercetare si au muncit din greu, texte (personal, mi-am gasit exact expresiile proprii pe alte siteuri, articolele “reinterpretate”, ideile de dezvoltare a businessului copiate la doua zile dupa ce le-am lansat si multe altele).

Este enervant dar inveti sa treci peste acel moment si sa mergi mai departe. Daca ai puterea, te mai amuzi din cand in cand; de regula te copiaza oamenii din cercul tau, asa ca ii vezi repede.

3. Nu ai scapat de sef, el doar ia alte forme

Am mai scris aici despre asta. E o iluzie ca, daca ai afacerea ta, nu mai dai explicatii nimanui si nu te mai controleaza nimeni. Ai clienti care sunt, dupa parerea mea, cei mai exigenti sefi, ai furnizori, ai colaboratori, ai familie etc. Fata de toti ai responsabilitati, deci poti sa simti ca tu esti coordonatorul lor, dar adevarul este ca acestia au si asteptari de la tine – sunteti ca intr-un cerc in care actiunile unora depind si influenteaza actiunile altora.

4. Nu vei fi niciodata pregatit si nu vei sti niciodata tot ce e de facut

Spuneam mai sus ca multi asteapta si amana inteputul afacerii pentru ca nu simt ca au gasit ideea perfecta. Mai sunt motive de amanare, printre care si planul afacerii, strategia si toti pasii de dezvoltare pe care unii antreprenori considera ca trebuie neaparat sa le stie de la inceput.

Care “toti pasii”?
De unde stii cum va evolua businessul? Cand crezi vei fi cu adevarat pregatit pentru orice situatie neprevazuta? Lucrurile se schimba din mers, mediul economic, politic (mai ales al nostru), legislativ se schimba de la ora 9.00 la ora 10.00. Cum sa fii pregatit pentru orice? Nu ai cum.

Este bine sa inveti, sunt de acord cu asta. Recomand tuturor sa studieze, sa stie multe din toate domeniile care sunt in jurul afacerii proprii dar la un moment dat trebuie sa te opresti din invatat, sa recunosti ca doar amani startul si sa depui actele. Fa primul pas (cel mai greu, de altfel) si invata sa mergi pe parcurs. Adevarul este ca niciodata nu vei sti tot si nu ai cum sa fii pregatit dinainte pentru orice situatie care apare. Lasa loc pentru neprevazut, ai incredere ca poti si du-te!

5. In antreprenoriat recompensele vin tarziu sau nu vin niciodata

Scriam aici ca “un antreprenor mai intai munceste si apoi castiga bani”. Si unii dintre ei muncesc mult (si calitativ, si cantitativ). Poate sa dureze un an, doi, trei pana cand afacerea ta se sustine si chiar aduce bani sau alte forme de rasplata. Serviciul iti asigura un salariu lunar dar munca pe cont propriu nu este totdeauna remunerata la timp si nici macar cand ai nevoie de bani. Iti trebuie multa rabdare, putere si intelegere pentru a reusi sa fii concentrat pe scopul principal.

Apoi, e posibil ca recompensele sa nu vina niciodata. Poate ca ideea de business nu a fost buna sau nu a functionat pentru tine. Poate nu era momentul, poate ai facut greseli care au dus lucrurile in jos. Din nou, se intampla. Auzisem candva dupa un meci de fotbal, in care echipa pierduse: “Asa-i in fotbal: azi castigi, maine pierzi. Noi am dat tot ce-am putut, data viitoare vom fi mai buni.” Sincer, cam asta e atitudinea potrivita. Intelegi ce nu a mers, analizezi, inveti (ok, poti sa suferi putin), mergi mai departe.

Mihaela Noroc, minunatul om care a calatorit in toata lumea si a realizat Atlasul frumusetii, spunea pe scena la Webstock despre femeile pe care nu le-a putut fotografia din diverse motive: “Un Nu este doar un “nu”. Sunt sapte miliarde de oameni in lumea asta; ai de unde alege.” Exact asa e si cu ideile care dau gres.

6. Nu esti fericit tot timpul

Este o iluzie faptul ca antreprenorii nu au nicio grija, muncesc altii pentru ei, lucrurile merg de la sine, iar ei fac ce vor cu timpul lor (care ar fi liber mereu). In niciun caz. Pentru afacerea ta muncesti mai mult decat pentru afacerea altuia. Aici nu ajungi la 9.00 si pleci la 18.00. Aici esti mereu. Si nu e tot timpul roz; cand apar probleme, le rezolvi personal. Cand firma nu merge, esti responsabil de revitalizarea sa – si nu e deloc usor. Reclamatii, refuzuri, pierderi, toate sunt ale tale, pe toate trebuie sa le rezolvi Tu. Sigur, poti sa delegi daca ai cui, dar tot Tu delegi, Tu te asiguri ca se face, Tu pui in practica, Tu urmaresti. Iar toate astea cauzeaza stres, teama, ganduri multe, timp investit.

 

Daca ma mai gandesc putin, imi vin in minte si alte adevaruri dar poate, “intr-un episod viitor”. Va las cu un gand bun si cu optimism! Viata de antreprenor e cu de toate: si bune si rele, dar asa e viata oricui, nu? Macar sa traiesti asa cum simti!

Ofera, te rog, Like & Share daca ti-a placut articolul.
fb-share-icon0
Tweet 20
Written by
Adela Ionita

Salut! Sunt Adela Ioniță și sunt *Productivity Coach pentru vieți împlinite*, ceea ce înseamnă că ajut oamenii să oprească *procrastinarea* și să trăiască viața la timp.

6 Comments

  1. Simone octombrie 12, 2018 at 11:21 am

    Toată lumea crede că să fii freelancer e super. Nu zic că nu este, sunt convinsă că sunt multe avantaje, dar trebuie să fie și foarte greu. Pe mine mă tentează ideea, dar încă nu aș putea să fac doar asta. Mulțumesc pentru articol, super util!

    Reply
    1. tuincentru octombrie 13, 2018 at 12:42 pm

      Multumesc si eu, ma bucur ca ti-a fost de folos! Ca in orice activitate pe care a-i face-o, e si bine, e si neplacut pe alocuri. Eu cred ca orice ai lucra nu poate fi perfect dar trebuie puse in balanta: ce ai acum si ce vrei tu de fapt de la viata ta. Daca ce ai este ok pentru moment si nu simti nevoia sa schimbi, nu schimba; doar lasa gandul acolo si revin-o la el din cand in cand. Lucrurile se intampla atunci cand suntem pregatiti sa le facem fata. Si daca e sa fie, o sa fie 🙂

      Reply
  2. Tudor octombrie 12, 2018 at 11:23 am

    Pentru a reusi ai nevoie de un plan de afaceri cel putin pe termen mediu (in care sa-ti compari obiectiv uneltele si resursele de care dispui cu cele ale concurentilor directi) raportat la un mediu extrem de instabil. In lipsa acestuia, pierderile financiare si de timp risca sa fie extrem de mari in prima etapa – decisiva, in cele mai multe cazuri

    Reply
    1. tuincentru octombrie 12, 2018 at 1:42 pm

      Planul de afaceri este foarte important si sustin ideea ca trebuie facut. Vorbesc doar de situatia in care se amana startul „pentru ca nu e totul gata” desi s-a facut cam tot ce era de facut. Pentru multi, aceasta etapa este doar un motiv bun de amanare.

      Reply
  3. Laura octombrie 12, 2018 at 9:03 pm

    PCT 6 e purul adevăr …. as mai adauga și lipsa vesnica de bani …. nu știu cum reușesc alți ?

    Reply
    1. tuincentru octombrie 13, 2018 at 12:47 pm

      Laura, partea cu banii e chiar greu de gestionat – ai dreptate. Circuitul banilor in firma trebuie sa functioneze perfect, calculele sa fie facute bine. Planificarea este esentiala, cred eu. Multumesc pentru idee – sa scriu un articol si despre bani.

      Reply

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.