9 motive pentru care angajații buni își dau demisia

Este o relație ca oricare alta: uneori merge bine, alteori nu; uneori durează mai mult, alteori mai puțin. Relația angajatului cu tot ce înseamnă compania pentru care lucrează trece prin bune și rele de-a lungul timpului până când, inevitabil, unul dintre ei spune stop. Să ieși la pensie din singura firmă pentru care ai lucrat nu se mai practică, din fericire.

Astăzi vorbim despre motivele lor – de ce angajații își dau demisia și de ce aleg să plece în altă companie. Am strâns aici doar câteva motive, în funcție de experiența mea cu oameni care au decis că le e mai bine în altă parte. Motivele sunt scrise în ordine aleatoare:

Relația cu managerul direct

Știi ce se spune, că angajatul nu părăsește jobul sau compania, ci își părăsește managerul. Nu e universal valabil, după părerea mea, dar da, mulți angajați buni pleacă pentru că nu pot avea o relație bună cu șeful lor. Mulți angajați se plâng de lipsa competențelor manageriale ale superiorilor sau de faptul că managerul mai mult îi încurcă decât să îi ajute. “Mulți manageri au doar pretenția că știu ce fac dar, de fapt, competențele lor sunt limitate.” îmi spunea cineva la un curs.

Pe de altă parte, dat fiind că piața muncii este așa cum este, unii manageri s-au trezit promovați fără să fie cazul, fără să își dorească neapărat și fără să fi fost în vreun fel pregătiți pentru asta. De regulă, cel mai bun din departament devine automat directorul de departament, iar asta, de multe ori, nu este o idee bună.

Dacă ești un vânzător sau un marketer bun, ar trebui să faci asta în continuare și să fii mai bine plătit sau să primești mai multă libertate de decizie. Postul de manager vine cu responsabilități diferite față de cele pentru care ai fost până atunci apreciat, prin urmare, s-ar putea să nu ai competențele necesare.

Dacă ajungi să fii un șef de care subalternii tăi vor să scape, cum tu nu pleci nicăieri, pleacă ei.

Relația cu ceilalți colegi

Unul dintre motivele principale pentru care oamenii rămân într-o companie, deși nu le place totul acolo, sunt colegii. Unul dintre motivele pentru care pleacă, sunt tot colegii – celălalt gen de colegi. Ne atașăm de oamenii cu care petrecem cea mai mare parte a zilei, dar putem să îi și urăm la fel de tare.

Faptul că suntem forțați să stăm și să lucrăm cu oameni care nu ne plac, nu ne seamănă, nu lucrează cum ne-am dori, cu care nu ne înțelegem pentru că, evident, suntem diferiți, este un mare factor de stres la locul de muncă și contribuie semnificativ la plecarea din companie. Într-adevăr, nu trebuie să fim prieteni, nici măcar să ne placem unii pe ceilalți, dar există oameni care pur și simplu nu pot lucra împreună. Ca în orice relație, unii dintre ei aleg să plece.

Fișa postului 6în1

Avem 6 etape de transformare prin care trece fișa postului de-a lungul timpului:

  1. 1. responsabilitățile despre vorbești la interviu
  2. 2. fișa postului scrisă în contract
  3. 3. ce ajungi să faci de fapt
  4. 4. ce se adaugă peste câteva luni
  5. 5. ce ai primit în plus pentru că a plecat un coleg și munca lui “s-a împărțit” între voi, cei care ați rămas acolo
  6. 6. responsabilitățile pe care le-ai primit în plus pentru că faci treabă bună

 

Angajații care vor să crească profesional și să evolueze în companie vor face tot ce pot pentru ca totul să iasă bine. Și le iese. Că doar, dacă muncești până nu mai poți, le descurci tu pe toate. Numai că, eforturile exagerate pot fi susținute doar o anumită perioadă de timp, apoi organismul cedează puțin câte puțin. Oamenii conștienți de ei înșiși vor spune stop și vor pleca trăgând aer în piept spre un loc în care să fie apreciați și neexploatați.

Ignorarea reușitelor dar pedepsirea tuturor greșelilor

De ce lucrezi, de aia răspunzi, mai ales dacă ai făcut ceva greșit. Când faci ceva bine, normal că ai făcut bine, că doar de-asta te plătim dar, dacă ai greșit ceva, ești cel mai mare incompetent care trebuie și merită făcut cu ou și cu oțet. Desigur, nu e stilul tuturor managerilor. Faptul că fiecare greșeală este observată și penalizată, în timp ce aspectele bune nu sunt niciodată remarcate sau recompensate duce la pierderea încrederii în manageri și la lipsa de interes față de job.

Îngrădirea libertății de decizie

Un angajat bun va dori întotdeauna să ia decizii proprii, va avea inițiativă și va dori să fie lăsat să facă. Angajații buni au idei pe care vor neapărat să le discute, să le pună în practică, să le testeze măcar. Dacă nu sunt lăsați să experimenteze, dacă inițiativa le este mereu blocată și observă că orice încercare de evoluție le este oprită, se vor gândi serios la un alt loc în care potențialul lor să fie mai bine valorificat.

Un job care nu contează

Oamenii valoroși vor ca munca lor să aibă un impact; vor să știe că au contribuit și ei, mult sau puțin, la succesul lunar sau anual al companiei. Vor să fie văzuți, apreciați, vor să facă ceva cu un rost. Dacă lucrează doar ca să treacă timpul și simt cum, pe zi ce trece, se plafonează într-un job care nu duce nicăieri, vor pleca spre locuri mai interesante. Își petrec aproape toată viață la birou – măcar să conteze!

Cultura companiei

Cultura companiei nu este un motiv în sine pentru care angajații își dau demisia – adică nu îți vor spune clar că din cauza ei, dar conține câteva aspecte importante. Prin urmare, felul în care sunt văzuți și tratați angajații, discrepanțele vizibile între manageri și “restul”, eventualele discriminări, respectul (ne)arătat angajaților, reacția managementului în fața solicitărilor angajaților, sistemul de recompensare, atmosfera generală din companie și multe alte aspecte, toate contribuie la felul în care se simte angajatul acolo.

Altcineva a fost “mai pe fază” decât tine

Să presupui că angajații tăi vor sta în companie pentru totdeauna, indiferent de felul în care se simt acolo, este o greșeală. Cum ar spune englezul, “don’t take them for granted!” pentru că nu sunt ai tăi, orice ar fi. În timp ce locul de muncă nu li se mai potrivește sau ceva din companie îi tot împinge să plece, altcineva s-ar putea să îi abordeze cu oferte pe care tu, fie nu ai considerat că merită să le faci, fie le-ai ignorat atunci când ți-ai fost cerute.

Nimeni nu este obligat să stea într-un loc în care nu se simte bine așa că, atunci când altcineva observă și apreciază oamenii cu potențial, îi și atrage în altă companie. Dacă nu reacționezi, i-ai pierdut.

 

Iată cele 9 motive despre care îți vorbeam, pentru care angajații buni își dau demisia și pleacă într-o altă companie, inclusiv atunci când postul părea perfect (pentru alții). Dacă mai știi și tu câteva, lasă un comentariu să completăm lista.

Sursa foto: pixabay

Ofera, te rog, Like & Share daca ti-a placut articolul.
fb-share-icon0
Tweet 20
Written by
Adela Ionita

Salut! Sunt Adela Ioniță și sunt *Productivity Coach pentru vieți împlinite*, ceea ce înseamnă că ajut oamenii să oprească *procrastinarea* și să trăiască viața la timp.

0 Comments

  1. Ioana aprilie 22, 2020 at 8:40 pm

    Excelent articolul, ar trebui distribuit catre toti patronii romani…

    Reply
    1. Adela Ionita mai 4, 2020 at 6:08 pm

      Multumesc mult! Sa fie de folos! 🙂

      Reply

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.